KimsKonst
(© Kim Mällberg
2002 och 2006)

 

Titta ett konstverk!

 

Ljusspel i rymden.

De allra vackraste och finaste konstverken finns kanhända i vår natur; växter, djur, landskap, människokroppen, himlen, havet, de allra minsta atomerna och det oändligt stora universum, livet i alla dess former etc. Det gäller bara att kunna se det vackra runt omkring oss och vara rädd om det sköna.

När vi själva söker skapa konstverk kan resultatet variera från det allra skönaste till det allra mest avskyvärda. Detta gäller även etablerade konstnärer. Fast vem avgör vad som är vackert och vad som är fult. Allt detta ligger i betraktarnas ögon.

 

Mina favoriter då jag går på museum och tittar i konstböcker är de gamla klassiska konstnärerna såsom Rembrandt, Rubens, Tizian, Michelangelo, Manet, Dürer, Matisse med flera. Hieronymos Bosch van Aeken (Iheronimus Bosch) tycker

Signatur, Hieronymos Bosch van Aeken (Iheronimus Bosch)

jag om enär hans konst är så burläsk och full med symbolism. Gauguin gillar jag mest för hans intressanta levnadshistoria och miljön i Söderhavet som han skildrar.

Signatur, Gauguin.

Leonardo da Vinci är intressant med sin vetenskapliga syn och sina framtidsvisioner. Claude Lorrains naturromantiska oljemålningar är också en favorit. Tänk att kunna måla bättre än man fotograferar.

 Claude Lorrain

Claude Lorrain



 Jan van Goyen

Jan van Goyen



Mitt eget konstskapande är slumpartat. Jag målar och tecknar när jag får lust. Detta går i perioder. Lars Norrmans enkla och fina bokillustrationer från Afrika avundas jag (boken Tubab). En del av det jag gör har sin förankring i sextiotalet. Jag försöker medvetet och omedvetet att återskapa lite av det som jag kladdade på de pappskivor som jag hade som skydd på skrivbordet. Vid skrivbordet i mitt pojkrum i Östra Grevie på sextio och sjuttiotalet läste jag böcker, målade, byggde modeller, ordnade mina fotografier och vykort. Där åt jag också mina råa grönsaker en tid då jag ville sitta för mig själv och läsa samtidigt som jag läste. Pappskivorna blev sätt fullklottrade att jag till slut slängde dem. Det hade varit roligt att ha några av dem kvar.

 

Min symbol 2000

 

Hur min konst står sig i förhållande till andra verk får andra avgöra. Mina affärer (Kim´s Antikvariat) i Malmö, Göteborg och Alingsås har, medan jag hade dem, blivit något av installationer och utställningslokaler för allt möjligt som jag skapat. Reaktionerna har varit varierande. I första affären i Malmö under sjuttio- och åttiotalet hade jag målet ett helt gäng oljemålningar runt väggarna. En kund köpte en av dem, ett kollage med nakenfotografier infogade i en oljemålning. "En typisk Kim Mällberg", tyckte han.



Ny reklam 2006 för Göteborgs Bouquinisten och antis.se av KIM

Ny reklam 2006 till Bokmässan i Göteborg (Bok och Bibliotek) av KIM.



I Alingsås blev jag intresserad av den nya världen av TV-spel. Det var främstSonic springerSonic som jag tyckte var roligast. Någon gång hände det att jag spelade så mycket att jag såg i syne. I Kim´s Antikvariats bakre rum hade jag en TV och kunde spela timmar i sträck. Då det hände sig att en kund kom in som hade extra buskiga ögonbryn inbildade jag mig att Sonic hoppada från ett ögonbryn till det andra. Jag hade svårt att konsentrera mig på kundens önskemål, böcker om folklig spådomskonst, magi och M. C. Eschers surrealistiska konst och spännande symmetriska mönster.

 

I Alingsås i min lokal nära järnvägsstationen och parken vid museet hade jag runt väggarna satt upp en massa pappskivor med "Upp och Ned" akvareller och blandteknik. Det var porträtt som i ena riktningen var glada och i den andra sura. Det var en sorts yin och yang skapelser som väckte en viss uppmärksamhet i det frireligiösa Alingsås. Allt som hade med New Age, eller som man trodde hade med New Age att göra, tillhörde det "onda" i världen. Det faktum att jag satte kristen litteratur tillsammans med, som jag tyckte, andra ockulta böcker till exempel New Age, symbolböcker, Vedaskrifter och flygande tefat väckte anstöt. Jag gjorde mitt bästa att försöka förklara vikten av ett holistiskt tänkesätt, men det gick inte hem bland särskilt många. Under början av nittiotalet då jag var i Alingsås tyckte jag mig förflyttad tillbaka till ett fördomsfullt femtiotal. Så var det den så kallade krisen som förstörde allt som hade med affärer att göra.



Datamanipulerad bok 2006.

Datamanipulerad bok 2006. Jag har gjort
flera sådana för att använda som
länkar från mina gamla sidor till antis.se.



Fotografering är en annan av mina hobbys. Ända sedan sjuårsåldern har jag fotograferat en massa under vandringar och resor. Även vardagssituationer och vyer hemma i Skåne och Sverige har jag förevigat med kamera. Till att börja med fotograferade jag med Exaktavarex, en öststadskamera som hittade vägen till Skåne. Det var en systemkamera. Bra, men billig! Numera fotograferar jag mest med en annan systemkamera nämligen Nikkormat och Nikon som jag först började att använda i Brasilien 1977. Foto har blivit ett så spritt media, att det är svårt att veta vad man numera skall kalla fotokonst.



 Flicka frĪn Rio Doce 1977.

Ficka från Rio Doce 1977.

 Karneval i Olinda 1977.

(1)Karneval i Olinda 1977.

 Kalkkrig under samma karneval.

(2)Kalkkrig under samma karneval.

 Karneval i Olinda 1977.

(3)Karneval i Olinda 1977.

 

 

"Kims Konstiga Konst" den 6 juni 1998 i Pannhuset!

Nåja, något fick jag kalla min konst då jag skulle vara med på konstutställning och kulturevenemang, vid foten av Älvsborgsbron här i Göteborg.

 

Detta att jag blev ombedd att visa mina lådor på utställningen tycker jag var roligt. Det hela började när jag kladdade på den kartong med plastkassar som jag brukade ha bredvid mig i Kim´s Antikvariat som då fanns på Bangatan bredvid frukt och grönsaksaffären Glada Gurkan. Det har blivit sex stycken sådana kartonger, gjorda under en fyraårsperiod. Lådorna var spontant skapade. Vad var det för undermedvetet material som kommit i dagen? Jag döpte mina skapelser, eftersom dom skulle vara med på konsultställning.Här kommer en kort beskrivningar av mina konstverk visade under Kulturfestivalen, "Röda Sten", Lördagen den 6 juni 1998, tid 12.00 till 05.00 (närmaste hållplats för Göteborgs Spårvägar är Vagnhallen Majorna).

 

Fred åt världen!, en frimärkstavla 1995.

 Joker, lådmålning 1997.

 Streckgubbe, lådmålning 1998.

 Trippel, lådmålning 1998.

 Tredje ögat, lådmålning 1996, medkonstnär Sascha.

 Himmelriket, lådmålning 1996.

 Monster, lådmålning 1998.

 Lek i det gröna, blandteknik 1992.

 Morena, påmålad gipsfigur 1978.

 New Age - tag, sprejad på skynke

(3 X 2 meter) av Ilja 1998.



 Joker, lådmålning 1997.

Joker, lådmålning 1997.

 

Kulturfestivalen "The sky´s gone out for lunch" i Pannhuset vid Röda sten blev en succé. Göteborgs-Posten gav sin artikel om evenemanget rubriken "Kulturgryning vid Röda sten". Mina lådor och Iljas graffiti blev betittade av de många besökarna. Dessutom fick vykort som jag delade ut en strykande åtgång. Sascha och jag var där under dagen och en del av kvällen. Som helhet var det hela mycket lyckat. Av uppträdandena tyckte vi bäst om eldnumret med Commedia och tangoföresällningen med Tango Terreble trots att vi sett dem tidigare. Att gå runt och titta på konstnärernas alster var också inspirerande. Jag tyckte bl.a. om Veronica Göbels "hotfulla" höghus och Gabriel de Knoops "händer", en verkligt rolig idé.

 

 

Kullturfestivalens sevärdheter och hörbarheter:

 

MUSIK:

 

The Awesome Machine, Lotus, Bloom, White Negroes (medlem ur fd Dobermanns), Erik Ask (Harpa), Gas (medlem ur fd Union Caride Productions), Polly Magoe Peep Show, Blonk och Her Story.

 

DJ:

 

Anders Håkansson (Hush).

 

DANS:

 

Tango Terrible (Dramatiserad argentinsk tango) och Floke.

 

TEATER:

 

Commedia och Michelle Collins.

 

POESI:

 

Daniel Sjödin, Bröderna Birro & Krånne och Stefan Falk.

 

KONST & INSTALLATION:

 

HDK, Valand, Kim Mällberg, KV, Henrik Rylander, Truls Olin (Harmagedon), Rolf Isaksson (Bildkonst), Gabriel de Knoop (Händer), Hans Rydman (Foto) och Urban Högberg.



 Genmanipulation 1999.

Genmanipulation 1999.



fullmåne - nymåne.



Efter utställningen.

 

Utställningen i Pannhuset blev endast en dag och natt eftersom en dubbelbokning skett av lokalerna. Av denna anledning skulle det bli en ny utställning och kulturvecka om ett år igen. Därför satte jag igång att måla en massa nytt på relativt stora skivor om jag skulle få chansen att ställa ut igen. Det blev några tiotal målningar i blandteknik, som jag själv tyckte blev kul. Men någon utställning blev det inte. Jag ställde istället ut en del av dem i butiken på Bangatan och placerade t.o.m. ut den på rad utanför affären då det var vindstilla. Jag fick en del glada rektioner från kunder som inte kunde undgå att se dem.

 

År 2000 då jag gick datakursen med webbdesign på NTI-skolan gjorde jag några ganska ambitiösa fotoserier. Den första handlade om graffiti, den andra kallade jag Göteborgsfragment (innehållande många närbilder på diverse saker i vår omgivning) och den tredje var helt enkelt människor fotograferade på stan. Jag tog även närbilder på händer. År 2000 var en kreativ period för mig.

 

Just nu, 28/4 2002 har jag slutfört en serie med hemsidor på portugisiska som ger mig anledning att visa en massa bilder, egna och andras.

Till mina sidor pĪ portugisiska!.1.2.3.O.S.V.

Jag är stolt över resultatet och har även fått gratulationer till mina fina www-sidor, från Brasilien, vilket jag är extra glad över. Mina sidor på Tripodservern börjar nu bli så välbesökta att administrationen där klagar över att jag använder för mycket bandbredd. Därför tänker jag mig att sprida ut, åtminstone mina nya, hemsidor på flera olika servrar. Får bara se hur länge inspirationen håller i sig. Det är ju att, med all skapande och kulturell verksamhet, så kommer och går företagsamheten i vågor.

 



De allra bästa hälsningar!

 

Kim Mällberg

 

Tel. 0739-45 90 05

Epost till Kim Mällberg


bouquinisten@yahoo.se


 

 

 Kimdesign 2000, stolen.

Kimdesign 2000 / stolen.

Copyright © 2002 by Kim Mällberg.



Kim / Português (1)
(2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9)
@
Kim



Teckning av Yanomamoindian från Brasilien.

Teckning av Yanomamoindian från Brasilien.



 MAILART.

MAILART - history.





Manga Tidskrift


Skyltdocka, flicka 2000.

Skyltdocka, flicka 2000.






Göteborg 25 september 2006

Denna konstsida kan synas något rörig eftersom jag dels förlorat en del av de ursprungliga illustrationerna och nu endast kunnat återfinna en del av dem. En del bilder är därför från 2006, men även dessa kan illustrera lite av min konst (och andras). Ursäkta röran, alltså, men jag har inte för avsikt att göra om alltsammans för att det skall bli mer logiskt. Röran får stå kvar. Låt stå! Titta även på mina andra hemsidor där det också finns sådant som jag gjort.

Ha det bra! Kim








Kims Länkar / en länksamling /


TILL SIDANS TOPP!